Uygulamalı Bilimler Fakültesi - ubf@gelisim.edu.tr
Memnuniyet ve Şikayetleriniz için   İGÜMER
 Uygulamalı Bilimler Fakültesi - ubf@gelisim.edu.tr

Havacılık Yönetimi








 “The Fractographic Investigation of an Aeroengine Accessory Gearbox Quill Shaft” İsimli Çalışma Fatigue of Aircraft Structures Dergisinde Yayınlandı


Uçak Bakım ve Onarım Bölümü Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Tamer Saraçyakupoğlu’nun, “The Fractographic Investigation of an Aeroengine Accessory Gearbox Quill Shaft” isimli çalışması Fatigue of Aircraft Structures Dergisinde yayınlandı.


Çalışmada, tüy şaftının kırılması analiz edilmektedir. Makalede incelenen konuya göre şu aşamalar ele alınmıştır; Çift motorlu bir eğitim uçağı olayıyla ilgili bir soruşturma bildirilmiştir. Olay, doğru elektrik jeneratörünün devre dışı kalması ve yağ basıncının düşük olması nedeniyle meydana gelmektedir. Uyarılara ve sonraki olaya dayalı ana arıza belirlenmiştir. Arıza, J85 turbojet motorun yardımcı tahrik dişli kutusu (ADG) ve Giriş Tahrik Düzeneği (IDA) üzerindeki tüy şaftının yorulma kırılmasını içermektedir. Kırığın, ADG ve IDA’yı birbirine bağlayan tüy şaftını etkileyen burulma yüklerinden kaynaklandığı belirlenmiştir. Üreticinin sistem koruma parçası olarak tasarladığı sınır değerleri aşan yükler nedeniyle tüy şaftı kırılmıştır. Ana arıza başarıyla tespit edilmiş olmasına rağmen, kırığın tetikleyici nedenine ulaşılmasıyla ilgili daha fazla analiz yapılmıştır. Ayrıntılı fraktografik ve metalografik çalışmalarla, kırığın temel nedeni, tüy şaftının tahrik birimi olarak ADG ile sürücü birim olarak IDA arasında yanlış hizalanması olarak belirlenmiştir.